Att passa in i förorten


Ronna centrum

Har precis varit och kört ett hårt benpass på gymmet. Mina ben är nu officiellt spagetti. Innan vi åkte till gymet åkte vi till Södertälje för att kolla in en körtskola som en vän till mig hade rekomenderat. Körskolan låg i en del av Södertälje som heter Ronna.
Jag har alltid bott i förorten, i Alby för att vara exakt, och har aldrig känt mig rädd eller hotad eller som om jag inte passade in. Majoriteten här har utländsk bakgrund och visst är man minoritet som svensk men jag har aldrig känt att det varit något dåligt, tvärtom har jag lärt mig mycket utav andra kulturer. När jag kom till Ronna idag måste jag erkänna att det kändes lite som om jag inte passade in där och jag kände mig lite obekväm. Jag funderade vad detta beror på då jag växt upp i liknande områden och kom fram till att enda anedningen till att jag kände mig obekväm var för att jag inte kände igen området eller varit där förut.  Alby har alltid varit mitt hem och här hittar jag och jag känner igen människorna och miljön.
Anledningen till att förorter får så dåligt rykte tror jag inte beror på att de är dåliga ställen utan kanske helt enkelt för att de som besöker dessa förorter inte är vana vid områden där där det luktar och ser annorlunda ut. Därför borde man ge ett ställe en chans innan man dömer det. Ronna är troligtvis mångas hem precis som Alby alltid kommer vara mitt hem oavsett vem som bor där eller hur det ser ut.
Om ni vill läsa mer om Ronna finns en liknande artikel, skriven av en Ronna bo, som den jag just skrivit. Klicka här för att komma till artikeln.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0