Min teori kring Inception


Tröja: Weekday, Kjol: H&M, Tygväska: Salamanca market

Detta hade jag på mig idag. Innan bion både bowlade vi och spelade biljard. Mycket trevligt. Men nu till filmen, jag tyckte den var bra och spännande och jag hängde med hela tiden fram till slutet. Ni som sett den vet varför. Efteråt funderade jag lite över filmen och kom och tänka på Platons idéer. Kommer inte exakt ihåg vad det var för idéer så jag googlade det. Och som jag trodde så hade filmen inspirerats delvis av hans teorier. Ta t.ex. hans grottliknelse som ett exempel där människorna i grottan är som i en dröm och han som frigör sig är i verkligheten. Kolla även upp sandrömmar samt trilla omkull drömmar, som visserligen inte är Platons idé men man ser att filmen tagit mycket från allmänna idéer om drömmar. Ganska intressant faktiskt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0